Понеділок, 01.12.2025, 21:54
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Вхід на сайт
Пошук
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Персональний сайт Марини Франчук

Каталог статей

Головна » Статті » Українська література ХХ століття

Українська література ІІ половини ХХ століття.

Українська література ІІ половини ХХ століття

Консультативно-методичні матеріали

Викл. доц. Франчук М.В.

Практичні заняття

Практичне заняття № 1

Тема: Особливості новелістики Олеся Гончара. Роман “Собор”.

ПЛАН

1. Тематика та проблематика новелістики О.Гончара 40-60-х років. Художні особливості новел “Модри Камень”, “Весна за Моравою”, “За мить щастя”, “Кресафт”.

2. Літературна доля роману “Собор”. Проблематика твору.

3. Життєві долі представників старшого покоління (Ягор Картатий, Ізот Лобода та ін.).

4. Психологічна характеристика Миколи Баглая, Єльки, Володьки Лободи та ін.

5. Образ собору як композиційного центру твору, його символічне значення.

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Бабишкін О. Бережіть собори душ наших /Про роман О.Гончара “Собор”/ // Українська мова і література в школі. – 1987. - № ;. – С.11-16.
  2. Коваль В. “Собор” і навколо собору. – К., 1989.
  3. Неділько В. Вивчення творчості Олеся Гончара. – К., 1987.
  4. Погрібний А. Олесь Гончар: Нарис творчості. – К., 1987.
  5. Стрельбицький М. Проза монументального історизму: Доробок Олеся Гончара. – К., 1988.

Практичне заняття № 2

Тема: Особливості лірики В. Симоненка

План

  1. Основні мотиви поезій В. Симоненка. Поетичні збірки митця.
  2. Образ України у творчості поета. Аналіз поезій "Лебеді материнства", "В букварях ти наряджена і заспідничена", "Задивляюсь у твої зіниці", "Де зараз ви, кати мого народу", "О земле з переораним чолом" та ін.
  3. Морально-етична проблематика віршів В.Симоненка ("Злодій", "Некролог кукурудзяному качанові, що загинув на заготпункті" тощо), ("Ти знаєш, що ти людина", "Я").
  4. Тема праці у поезії митця ("Дід умер", "Піч", "Дума про щастя", "баба Онися").
  5. Особливості інтимної лірики В.Симоненка ("Є в коханні і будні, і свята", "Тиша і грім", "Любов", "Вона прийшла", "Ну скажи – хіба це фантастично", "У душі моїй місця немає туманам" та ін.)

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. БрюховецькийВ. Хто найдужче любить життя // Українська мова і література в школі. – 1985. - №
  2. Вітренко Р. "Україно, ти – моя молитва…" // Українська мова і література в школі. – 1990. - № 1 – С.21-31.
  3. Гончар О. Витязь молодої української поезії // Симоненко В. У твоєму імені живу. – К., 1994. – С.5-10.
  4. З матір’ю на самоті: Повість-діалог (Про Василя Симоненка) /Автор та упор. М.Сом. – К., 1990.
  5. Каневська О. "Поезія – це завжди неповторність…" : (Вірш Василя Симоненка "Дід умер") // Українська мова і література в школі. – 1989.- № 3.
  6. Тихолоз С. Два уроки за творчістю Василя Симоненка (Урок 1) // Дивослово. – 2005. - № 12.
  7. Тихолоз С. Два уроки за творчістю Василя Симоненка (Урок 2) // Дивослово. – 2006. - № 1. – С.7-11.
  8. Ткаченко А. Визрівання таланту (Студентські вірші Василя Симоненка) // Слово і час. – 1995. - № 1. – С.28-33.
  9. Ткаченко А. Василь Симоненко: нарис життя і творчості. – К., 1990.
  10. Шудря М. Василева криниця (До творчих коренів поета) // Дивослово. – 1995. - № 12. – С.36-38.

Практичне заняття № 3

Тема: Особливості творчості Ліни Костенко

План

  1. Життєвий і творчий шлях Л. Костенко. Поетичні збірки.
  2. Мотив вічності і безперервності життя у поезії Ліни Костенко (“Пастораль XX сторіччя”, “Життя іде і все без коректур”).
  3. Художні особливості інтимної лірики поетеси, філософічність її віршів.
  4. Тема суспільної ролі митця в творчості Л. Костенко.
  5. Оригінальність індивідуального стилю Ліни Костенко, багатство мови, своєрідність тропіки.

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Брюховецький В.С. Ліна Костенко.-К.: Дніпро, 1990.
  2. Забужко Н. Вивчення роману Ліни Костенко “Маруся Чурай” // Українська мова і література в школі. - 1989. - № 11.- С.14-23; № 1-С.11-22.
  3. Ільницький М. Безперервність руху.-К.,198
  4. Никанорова О. Поезії одвічна висота.-К.,1986.
  5. Макаров А. На вістрі часу // Літературна панорама.-К.,1988.
  6. Краснова Л. Грані поетичної майстерності Ліни Костенко // Слово і час.1995.-№ 7.-С.45-53.
  7. Панченко В. Самотність на верхів'ях (Поезія Ліни Костенко в часи "відлиги" і "заморозків") // Дивослово. – 20005. - № 3.-С.54-59
  8. Слоньовська О. “Найтяжча кара звалася життям...” // Дивослово.-1996.-№ 1.-С.22-2

Практичне заняття № 4

Тема: Своєрідність поетичного доробку В.Стуса

План

  1. Трагедія боротьби: життя і творчість В. Стуса. Поетичні збірки.
  2. Мотив героїчної самопожертви, екзистенційні мотиви поезії Стуса (“Як добре те, що смерті не боюся...”, “На колимськім морозі калина...”, “У цьому полі синьому, як льон”, “Цей біль – як алкоголь агоній...”, “Цей спалах снігу...”).
  3. Тема історичної пам’яті (“За літописом Самовидця”, “Сто років, як сконала Січ” та ін.).
  4. Мотив туги за Україною та рідними (“Наснилося, з розлуки наверзлося...”, “У порожній кімнаті”, “Церква святої Ірини” та ін.).
  5. Філософський цикл “Трени М.Чернишевського” - роздуми про трагічну долю українського народу. Розвиток у цьому циклі традицій Т.Шевченка та І. Франка.
  6. Характеристика інтимної лірики поета.
  7. Жанрові та стильові особливості поезії В.Стуса.

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Бондар М., Бурлака, Козак М., Плаксіна В., Стус Д. Стусівські читання // Слово і час. – 1998. – №8. – С. 62–70.
  2. Бондаренко А. Лексична парадигма "страждання" у поетиці В.Стуса // Мовознавство. – 1995. – № 2-3. – С. 47- 49.
  3. Бондаренко А. Лінгвостилістичний аналіз циклу В.Стуса "Трени М.Г.Чернишевського" // Дивослово. – 200 - № 1. – С.24-27.
  4. Бондаренко А. Спроба аналізу філософських творів Василя Стуса // Дивослово. – 1998. - № 8. – С.8-10.
  5. Буряник Н. Свіча й свічадо в поезії Василя Стуса // Слово і час. – 1993. - № 11. – С. 51-57.
  6. Віват Г. Про деякі особливості поезії Василя Стуса // Українська література в загальноосвітній школі. – 2000. - № 2. - С.18-20.
  7. Коцюбинська М. Василь Стус у контексті сьогоднішньої культурної ситуації // Слово і час. – 1998. - № 6. – С.17-21.
  8. Коцюбинська М. На цвинтарі розстріляних ілюзій // Слово і час. – 1990. – № 6.
  9. Макарчук В. "Від юних літ до юного змужіння" (Рання лірика Василя Стуса) // Слово і час. – 1992. – №8. – С. 64–70.
  10. Неділько В. Василь Стус. Доля, життя, поезія // Дивослово. – 1992. – № 1–2. – С. 32–38, 21–31.
  11. Павлишин М. Квадратура круга : пролегомени до оцінки Василя Стуса // Дивослово. – 1991. – №1. – С. 15–21.
  12. Сивокінь Г. Василь Стус і Шевченко // Слово і час. – 2001. - № 3. – С.3-8.
  13. Стус Д. Берегами конспектів Василя Стуса: До літературної біографії письменника // Слово і час. – 2000. - № 9. – с. 42-46.

Практичне заняття № 5

Тема: Поетична творчість Миколи Вінграновського

План

    1. Національні мотиви поезії крізь призму «інтимного самозосередження». Збірка інтимної лірики «Цю жінку я люблю»
    2. Несподівана асоціативність, роль образної деталі, метафорика поезій «У синьому небі я висіяв ліс…», «Сеньйорито акаціє, добрий вечір…», «Прилетіли коні – ударили скроні…», «Чорна райдуга»
    3. Тема мистецтва у творчості поета. Вінграновський – учень О. Довженка, поет, прозаїк, кіномитець. Аналіз поезій «Синє», «На золотому столі», «Слава художнику», «Повернення Хікмета», «Пам’яті кінооператора Миколи Бикова»
    4. Тема історичної пам’яті у поезії М. Вінграновського. Поезії «Ніч Івана Богуна», «Остання сповідь Северина Наливайка», «Пісня»
    5. Філософські мотиви у поезіях «До порога моєї землі», «За літом літо…», «Вже ночі під листопадом», «В кукурудзинні з-за лиману», поема «Гайявата»

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Гальчук О. Світ інтимної лірики М. Вінграновського і Київських неокласиків: порівняльний аналіз // Науковий вісник Миколаївського державного університету. Філологічні науки: Зб. наук. праць. – Вип. 14. – Миколаїв: МДУ, 2007. – С. 26-33.
  2. Дзюба І. Духовна міра таланту / Вінграновський М. Вибрані твори. – К.: Дніпро, 1986. – 463 с.
  3. Ільницький М. Світогляд і талант: Творчість М. Вінграновського // Українська мова і література в школі. – 1980. – № 3. – С. 15-24.
  4. Історія української літератури ХХ ст.: У 2 кн. Кн. 2. Ч. 2: 1960-1990-ті роки: Навч. посібник / За ред. В. Дончика. – К.: Либідь, 1995. – 512 с.
  5. Кужільна Л. Трагічна модель світу М. Вінграновського // Українська мова та література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2004. – № 4. – С. 193-198.
  6. Моренець В. Свобода поезії і поезія свободи // Дивослово. – 1996. – № 11. – С. 10-14.
  7. Салига Т. Микола Вінграновський. – К., 1989.
  8. Салига Т. Поет – це слово. Це його життя… / М. Вінграновський. Вибрані твори : У 3 т. – Т. 1. – Тернопіль: Богдан, 2004. – С. 5-54.
  9. Талалай Л. Передчуття любові і добра // Урок Української. – 2004. – № 1. – С 49-52.
  10. Талалай Л. Талант щирості // Дивослово. – 1998. – № 10. – С. 58-61.
  11. Тарнашинська Л. Міфологема води М. Вінграновського в структурі космо-психо-логосу як інформаційний код українства // Науковий вісник Миколаївського державного університету. Вип. 14. Філологічні науки. Зб. наук. праць. – Миколаїв: МДУ, 2007. – С. 66.73.

Практичне заняття № 6

Тема: Творчість Григора Тютюнника

План

  1. Життєвий і творчий шлях письменника. Автобіографічні мотиви творчості.
  2. Розкриття морально-етичних проблем у новелах “Зав’язь”, “Три зозулі з поклоном”, “Холодна м’ята” та ін.
  3. Художні особливості творів “Син приїхав”, “Оддавали Катрю”. Викриття міщанства, бездуховності у новелах. Роль художньої деталі.
  4. Художня та психологічна майстерність у змалюванні характерів підлітків у творі “Смерть кавалера”.

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Аврахов Т. Поліфункціональність художньої деталі у творчості Григора Тютюнника // Українська мова і література.-1989.-№ 8.-С.16-22.
  2. Вітренко Р. Григір Тютюнник: шлях правди і милосердя // Українська мова і література в школі.-1991.-№ 11.-С.22-34.
  3. Вітренко Р. Вогник надії (Урок з позакласного читання за повістю Григора Тютюнника “Вогник далеко в степу”) // Українська мова і література в школі.-1986.-№ 11.-С.22-3
  4. Вічна загадка любові. Творча спадщина Григора Тютюнника і спогади про письменника.-К.,1988.
  5. Гримич Г. Загадка творчого бунту: Новелістика українських шістдесятників. – К., 199
  6. Євсевська В. Твір, присвячений любові (Новела Гр.Тютюнника "Три зозулі з поклоном") // Дивослово. – 2004. - № 3. – С.70-71.
  7. Мороз Л. Григір Тютюнник.-К., 1991.
  8. Шудря М. Непідкупний голос правди / Невідоме про Григора Тютюнника // Дивослово.-1996.-№ 3.-С.8-11.

Питання для самоперевірки

  1. Системні риси та особливості літературного процесу в Україні ІІ половини ХХ століття.
  2. Ідейно-художні пошуки українських письменників кінця 50-х - початку 60-х років ХХ ст. Рух “шістдесятників”.
  3. Розширення художньо-інтелектуального діапазону української поезії у творах І Драча (основні теми і мотиви віршів). Складність образів поеми “Чорнобильська мадонна”; своєрідність композиції твору, гострота вислову.
  4. Особливості інтимної лірики Л. Костенко.
  5. Тема історичної пам’яті у ліриці та поемах Л. Костенко.
  6. Історична правда і художній домисел у романі Л. Костенко “Маруся Чурай”. Жанрові та стильові особливості роману. Художнє новаторство авторки.
  7. Проблематика та особливості композиції повісті “Вогник далеко в степу” Г. Тютюнника. Індивідуалізація характерів підлітків у творі. Образ вихователя, його вплив на становлення характеру дітей.
  8. Тематика, проблематика, художня своєрідність новел Григора Тютюнника “Три зозулі з поклоном”, “Холодна м’ята”, “Зав’язь” та ін. Роль художньої деталі
  9. Лірика Д. Павличка і народна пісня (проаналізуйте поезії “Два кольори”, “Впали роси на покоси”, “Лелеченьки” та ін.).
  10. Інтимна лірика Д. Павличка. Оспівування кохання як найбільшої цінності життя у збірці “Таємниця твого обличчя”.
  11. Громадянські та філософські мотиви у ліриці Д. Павличка. Багатство змісту і майстерність форми сонетів (“О слово рідне, хто без тебе я?”, “Якби я втратив очі, Україно” та ін.).
  12. Збірка Д. Павличка “Покаяні псалми” як одне з найвизначніших явищ в українській літературі останнього часу.
  13. Образ Ярослава Мудрого у романі П. Загребельного “Диво”.
  14. Проблеми мистецтва у романі П. Загребельного “Диво”. Сивоок як втілення авторського ідеалу митця і водночас багатогранний образ.
  15. Своєрідність композиції роману П.Загребельного “Диво”. Стильові особливості твору.
  16. Художня оригінальність роману “Євпраксія” (“Роксолана”) П. Загребельного. Історична та художня правда, жанрові та композиційні особливості твору.
  17. Особливості індивідуального стилю П. Загребельного. Актуальність проблематики його творів.
  18. Драматургія О. Коломійця. Проблематика, жанрова специфіка.
  19. Тема історичної пам’яті у поезії В. Стуса (“За літописом Самовидця”, “Сто років, як сконала Січ” та ін.).
  20. Мотиви туги за Україною та рідними у поезії В. Стуса (“Наснилося,з розлуки наверзлося...”, “У порожній кімнаті”, “Церква святої Ірини” та ін). Жанрові та стильові особливості поезії В.Стуса.
  21. Особливості інтимної лірики В. Стуса.
  22. Трагічний стоїцизм як певна філософська парадигма В. Стуса (аналіз поезій зі збірок “Палімсести”, “Свіча в свічаді”). Особливості індивідуального стилю, метафоричність поезії В. Стуса.
  23. Тематика та проблематика історичного роману Ю. Мушкетика “Яса”.
  24. Ідейно-тематичний діапазон творчості В. Шевчука. Особливості композиції та сюжету роману-балади “Дім на горі” В. Шевчука.
  25. Ідейно-тематичні та стильові особливості історичних творів В. Шевчука (на вибір).
  26. Тематика та проблематика поетичної спадщини В. Симоненка. Збірки поета.
  27. Історія українського села в романах В. Земляка «Лебедина зграя» і «Зелені Млини».
  28. Р. Іваничук як історичний романіст. Мотиви історичної пам’яті та «яничарства» в романі Р. Іваничука «Мальви».
  29. Українська химерна проза 60-х - 80-х років ХХ століття.
  30. Особливості творчості Ірини Жиленко.
  31. Багатогранність таланту Є. Гуцала.
  32. «Київська школа» в поезії. Творчість В. Голобородька, В. Кордуна, М. Воробйова, М. Григоріва.
  33. Мотиви творчості М. Вінграновського, поета, прозаїка, кінодіяча.
  34. Мотиви лірики Б. Олійника.
  35. Розвиток критики і літературознавства в ІІ половині ХХ століття в Україні.

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

  1. Вічна загадка любові: Літературна спадщина Григора Тютюнника. Спогади про письменника. – К.: Радянський письменник, 1988. – 495 с.
  2. Гримич Г. Загадка творчого бунту: Новелістика українських шістдесятників: Літературно-критичний нарис. – К., 1993.
  3. Діалектика художнього пошуку: Літературний процес 60-80-х років. – К., 1988. – 317 с.
  4. Зарецький О. Українські шістдесятники і хрущовська відлига в етнокультурному просторі СРСР // Сучасність. – 1995. - № С.113-125.
  5. Зборовська Н. Шістдесятники // Слово і час. – 1999. - № 1 . – С. 74-80.
  6. ЗборовськаН. В.Стильовий портрет шістдесятництва / Н.В. Зборовська // Слово і час. - 2001. - № 12. - С. 26-42.
  7. Ільницький М. На вістрі серця і пера. – К., 1980. – 262 с.
  8. Історія української літератури ХХ століття / За ред В.Дончика та ін. – К.: Либідь, 199 – Т. 2. – 456 с.
  9. Історія української літератури: ХХ – поч. ХХІ ст. : навч. посіб.: у 3 т. / [В.І. Кузьменко, О.О. Гарачковська, М.В. Кузьменко та ін.] за ред. В.І. Кузьменка. – Київ: Академвидав, 2014.
  10. Касьянов Г. Незгодні: Українська інтелігенція в Русі опору 1960-1980-х років. – К., 1995. – 221 с.
  11. Коваль В. “Собор” і навколо собору. – К., 1989.
  12. Кононенко П., Дубина М., Ладоня І. Українська література. – К., 1993.
  13. Літературознавчий словник-довідник / За ред. Р.Гром’яка. – К., 1997.
  14. Макаров А. Світ образу: Літ.-крит. нарис. – К., 1977.
  15. Медвідь В. Шістдесятництво: міт і реальність // Українські проблеми. – 1997. - № 1. – С. 109-117.
  16. Не відлюбив свою тривогу ранню... Василь Стус — поет і людина : Спогади, статті, листи, поезії / Упоряд. Орач (Комар) О.Ю. — К. : Укр. письменник, 1993. — 400 с.
  17. Пахльовська О. Українські шістдесятники: філософія бунту // Сучасність. – 2000. - № 4.
  18. Погрібний А. Олесь Гончар. – К., 1987.
  19. Сверстюк Є. Шістдесятники і Захід // Сверстюк Є. Блудні сини України. – К., 1993.
  20. Семенчук I. Михайло Стельмах: Нарис творчості. – К.: Дніпро, 1982. – 227 с.
  21. Семенчук І. Художня майстерність Михайла Стельмаха. – К., 1968.
  22. Слабошпицький М. Василь Земляк: Нарис життя і творчості. – К.: Дніпро, 1994.
  23. Слабошпицький М. Літературні профілі. – К., 1984.
  24. Слабошпицький М. Роман Іванчук: Літературно-критичний нарис. – К. Рад. письменник, 1989 . – 206 с.
  25. Стрельбицький М. Проза монументального історизму. – К., 1988.
  26. Творчий світ письменника: Літ.-крит. матеріали про творчість українських радянських письменників. – К., 1982.
  27. Тихолоз Б. Поети-шістдесятники // Усе для школи. 11 клас. Випуск 5. – 2001.
  28. Ткаченко А. Василь Симоненко: Нарис життя і творчості. – К. К. : Дніпро, 1990. – 312 с.
  29. Українська літературна енциклопедія: У 5 т. – К., 1988.
  30. Українське слово: Хрестоматія української літератури і літературної критики: У 4 кн. – К., 1994.
Категорія: Українська література ХХ століття | Додав: Hoakina (12.03.2017)
Переглядів: 1523 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar