Робоча програма для студентів
3 курсу заочного відділу
Українська література кінця ХІХ – початку ХХ століття
Викладач: доц. Франчук М.В.
Плани практичних занять
Практичне заняття №1
ТЕМА: “Лісова пісня” Лесі Українки
План
- Історія написання драми.
- Жанрово-композиційна специфіка твору.
- Творче переосмислення фольклорних джерел.
- Проблематика твору.
- Система дійових осіб.
- Особливості поетики драми. Символіка, багатство вірша.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
- Історія української літератури кінець XIX початок XX ст. : підручник / за ред. П. П. Хропка. – К. : Вища школа, 1991. – 511 с.
-
- Давидюк В. Позатекстова міфологічна символіка «Лісової пісні» // Дивослово. – 1994. – № 2. – С. 6-9.
- Кордун В. Фольклорно-міфологічна образність у структурі “Лісової пісні” Лесі Українки // Народна творчість та етнографія. – 1983. – Ч. 3. – С. 60-65.
- Кухта Н. Народноказкова основа “Лісової пісні” Лесі Українки // Дивослово. – 1997. – № 4. – С. 28-30.
- Костенко Л. Геній в умовах заблокованої культури // Літературна Україна. – 1991. – 21 вересня.
- Денисюк І.О. Міщенко Л.І. Дивоцвіт (джерела і поетика “Лісової пісні” Лесі Українки) // Правдива іскра Прометея. – К.: Радянська школа, 1989. – С. 147-184.
- Ціпко А. Неоромантична драма Лесі Українки “Лісова пісня” // Українська мова та література. – 1999. – Ч. 6. – С. 4-5.
- Ісаєнко Л. Смислові параметри кольорового універсуму «Лісової пісні» Лесі Українки: Волинь філологічна: текст і контекст. Явище синтезу мистецтв в українській літературі: Зб. наук. пр. − Вип. 5 / Упоряд. М. М. Хмелюк, Т. П. Левчук. – Луцьк: РВВ “Вежа” Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2008. – 196 с.
http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/vftk/2008_5.pdf
- Кирилюк О.С. Українська міфологія та універсально-культурна структура «Лісової пісні» Лесі Українки http://www.myslenedrevo.com.ua/uk/Sci/Culturology/uvuk/ForestSongStruct.html
- Баранова І.О. Драма-феєрія “Лісова пісня” Лесі Українки: рецепція символістичного дискурсу “нової драми”. http://bdpu.org/scientific_published/apif_4_2009/all.pdf
- Скупейко Л.І. Міфопоетика "Лісової пісні" Лесі Українки: Моногр. НАН України. Ін-т л-ри ім. Т.Г.Шевченка. – К.: Фенікс, 2006. – 416 с.
- Поліщук Я. «Лісова пісня» Лесі Українки: неопоганство і семантика міфу – Дивослово. – 2000. – № 3. – С. 2-7.
- Скупейко Л. Казка і міф у драмі Лесі Українки «Лісова пісня» // Слово і час. – 2000. – № 8. – С. 55-66.
- Бабій Ф. Про назву твору «Лісова пісня» та імена її персонажів / Федір Бабій – Дивослово. – 1995. – № 2. – С. 10-14.
Письмові завдання:
Законспектувати:
- Ціпко А. Неоромантична драма Лесі Українки “Лісова пісня” // Українська мова та література. – 1999. – Ч. 6. – С.4-5.
- Пономарьов П.П. Фольклорні основи “Лісової пісні” Лесі Українки // Матеріали до вивчення історії української літератури. – К.: Рад. Школа, 1961. – Т. 4. – С. 201-218.
Практичне заняття №2
ТЕМА: “Тіні забутих предків” М. Коцюбинського
План
- Фольклорна основа повісті. Історія її створення.
- Проблема єдності людини і світу, людини і природи, кохання і ненависті, діалектики життя, язичництва і християнства.
- Майстерність змалювання образів (Іван, Марічка, Палагна).
- Психологізм повісті.
Література
- Історія української літератури кінець XIX початок XX ст. / за ред. П. П. Хропка. – К. : Вища школа, 1991. – 511 с.
- Богдан, Н. В. Михайло Коцюбинський "Тіні забутих предків". Урок у 10 класі / Н. В. Богдан // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2010. – № 28. – С. 14-20.
- Голубчук, Т. О. "Весь світ був як казка, повна чудес, таємнича, цікава й страшна" : урок за повістю М. Коцюбинського "Тіні забутих предків" // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2013. – № 28. – С. 16-21.
- Середа, Н. Вічна таїна кохання. Осмислення філософських категорій життя і смерті на сторінках повісті "Тіні забутих предків" : 10-й клас : [за твором М. Коцюбинського] // Українська мова та література. – 2009. – Грудень (№ 47). – С. 15-16.
- Кузнецов Ю. Орлик П. Слідами феї Моргани: Вивчення творчості М. Коцюбинського в школі. – К.: Радянська школа, 1990.
- Колесник П. Коцюбинський – художник слова. – К.: Наукова думка, 1964. – 536 с.
- Калениченко Н.Л. Великий сонцепоклонник. Життя і творчість М. Коцюбинського. – К.: "Дніпро", 1967. – 252 с
- Грицюта М. Фольклорна основа повісті М. Коцюбинського “Тіні забутих предків” // Рад. Літературознавство. – 1958. – №1. – С. 59-62.
- Хоткевич Г. “Тіні забутих предків” // Українська мова та література. – 1997. – Ч. 47. – С.4-6.
- Логвиненко Н. Фольклорно-етнографічні джерела повісті “Тіні забутих предків” // Дивослово. – 1997. – № 1. – С.57-60.
- Піддубна Р. “Тіні забутих предків” М. Коцюбинського: міфопоетика та ліро-епос // Слово і час. – 1992. – № 11. – С. 68-73.
Письмові завдання:
Законспектувати:
Логвиненко Н. Фольклорно-етнографічні джерела повісті “Тіні забутих предків” // Дивослово. – 1997. – №1. – С. 57-60.
Практичне заняття № 3
ТЕМА: Лірика Олександра Олеся.
ПЛАН
- Збірка “З журбою радість обнялась”. Провідні мотиви збірки.
- Художній світ інтимно-пейзажної лірики (“Ні, забуття не дасть мені й сама природа...”, “Айстри”, “Тихо у полі”). Інтонаційні засоби, художня деталь.
- Сатиричні та ліричні твори, написані в еміграції. Туга за батьківщиною. (Збірки “Перезва”, “Кому повім печаль мою”, “Коли я вмер”, “О недурно в скорботах ми плачемо”, “О принесіть, як не надію...”.
- Відбиття в поезії О. Олеся художніх пошуків новоромантиків і символістів. Новаторство у зображенні внутрішнього світу людини, стильова і композиційна майстерність, багатство поетичної символіки.
Література
- Жулинський М. Олександр Олесь // Жулинський М. Із забуття в безсмертя. – К.: Дніпро, 1990. – С.92-107.
- Мороз Л. Про символізм у драматургії // Сучасність. - 1993. №4.
- Филипович П.П. Олесь // Филипович П.П. Літературно-критичні статті. – К.: Дніпро, 1991. – С.196-218.
- Харчук Р. “З журбою радість обнялась” (урок за творчістю Олеся) // УМЛШ. – 1989. - №4. – С.25-32.
- Лоборєва О. “Ознайомлення десятикласників з життям і творчістю Олександра Олеся // УМЛШ. – 1990. - №2. – С.32-36.
- Єфремов С.О. Муза гніву та зневір'я // Єфремов С.О. Літературно-критичні статті. – К.: Дніпро, 1993. – С. 153-172.
ЗАКОНСПЕКТУВАТИ:
- Єфремов С.О. Муза гніву та зневір'я // Єфремов С.О. Літературно-критичні статті. – К.: Дніпро, 1993. – С. 153-172.
Питання для самоперевірки
- Особливості розвитку української літератури кінця ХІХ - початку ХХ століття. Суспільно-політичні обставини, літературно-мистецький контекст.
- Розвиток драматургії і театру на Україні в кінці ХІХ - на початку ХХ ст.
- Поняття модернізму. Течії модернізму, їх характеристика Розвиток українського модернізму початку ХХ ст.
- Роль А. Кримського в історії розвитку української культури поч. ХХ ст.
- С. Черкасенко - драматург.
- Прозова та поетична спадщина С. Черкасенка.
- Творчість Дніпрової Чайки.
- Б. Лепкий та його внесок в історію розвитку української літератури ХХ ст.
- П. Карманський і його внесок в історію розвитку української літератури ХХ ст.
- Поезія М. Вороного: проблематика, жанрово-стильові пошуки.
- Лірика В. Самійленка: провідні мотиви, образи.
- Гумористично-сатирична поезія В. Самійленка.
- Л. Яновська - драматург.
- Рання творчість М. Коцюбинського: ідейно-стильові пошуки.
- Новелістика М. Коцюбинського останніх років. Особливості його імпресіоністичної манери письма.
- Повість “Фата Моргана” М. Коцюбинського, проблематика, особливості поетики.
- М. Коцюбинського “Intermezzo”, риси імпресіонізму.
- М. Коцюбинського “Тіні забутих предків”.
- Провідні мотиви і образи лірики Лесі Українки. Огляд збірок.
- Епічна поезія Лесі Українки: “Роберт Брюс, король шотландський”, “Давня казка”).
- Новаторський характер драматургії Лесі Українки.
- Проблематика, образи драми “Бояриня” Лесі Українки.
- Художня трансформація фольклорних образів у драмі-феєрії Лесі Українки „Лісова пісня”. Проблематика твору.
- Драма Лесі Українки „Камінний господар” в європейському контексті.
- “Осіння казка” Лесі Українки - зразок символістської драми.
- Ранні драматичні твори Лесі Українки “Одержима”, “Кассандра”: проблематика, образи, стиль.
- Новелістика В. Стефаника, проблематика, особливості стилю. Новели "Новина", "Камінний хрест"
- Проблематика сатиричних оповідань Леся Мартовича.
- Сатиричне зображення галицької клерикальної інтелігенції в повісті Леся Мартовича “Забобон”.
- Фольклорна основа новел М. Черемшини (зі збірки “Карби”).
- Антивоєнна тематика в новелістиці М. Черемшини.
- Загальна характеристика творчості О. Маковея.
- Проблема емансипації жінки в повістях О. Кобилянської (“Людина”, “Царівна”).
- Повість О. Кобилянської “Земля”: проблематика, образна система.
- Фольклорна основа повісті О. Кобилянської “У неділю рано зілля копала”.
- Психологізм “малої прози” О. Кобилянської.
- Морально-етична проблематика повісті А. Тесленка „Страчене життя”.
- Оповідання С.Васильченка про школу і дітей. Стильова манера письменника.
- Доля народних талантів у оповіданні С. Васильченка "Талант".
- Естетичні відкриття Олександра Олеся у зб. „З журбою радість обнялась”. Характеристика ліричного героя.
- Символістські драми Олександра Олеся (“По дорозі в казку”, “Ніч на полонині”).
- Новаторський характер драматургії В. Винниченка.
- Збірка В. Винниченка “Намисто” як ідейно-тематична єдність.
- Образи Федька і Толі в оповіданні В.Винниченка “Федько-халамидник”.
- Загальна характеристика прозової спадщини В. Винниченка. Романи “Записки кирпатого Мефістофеля”, “Слово за тобою, Сталіне!“, "Сонячна машина" (на вибір).
- Морально-етичні конфлікти в драмах В. Винниченка (за вибором “Чорна Пантера та Білий Медвідь”, “Закон”, “Брехня”).
- Діяльність членів “Молодої музи” і їх внесок в українську поезію поч. ХХ ст.
- Розвиток реалізму в українській літературі кін. ХІХ – поч. ХХ ст.
- Творчість Тимофія Бордуляка. Загальний огляд.
- Прозова творчість М. Яцкова.
|